fill-40
fill-41
Tippek a tavaszi fáradtság elkerüléséhez
2020.01.02

Sokat olvashatunk arról, hogy amikor már beütött a tavaszi fáradtság, akkor mi mindent kell tennünk, hogy legyőzzük. Minden javaslat helytálló: a sok napfény, a c-vitamin, a sport, a szauna, a sok víz és folyadék, a rengeteg gyümölcs, kirándulás, stb. Az egyetlen talán, amivel nem értünk egyet, az a reggeli.

Reggelizni megszokott és kellemes dolog különösen, ha az ember ráadásul már legurított a torkán két kávét felkelés után, mert anélkül már ki sem nyílik a szeme. Ha ezt tettük, akkor érthető módon egy két óra múlva ég a gyomrunk, ha nem eszünk, tehát eszünk.

Sütőtök, az igazi orvosság

Ám tudnunk kell, hogy délig a testünk kiválaszt, illetve kiválasztana és ürítene, ha hagynánk. Az első reggeli széklet előtt jobb lenne kizárólag folyadékot és gyümölcsöt enni, hogy támogassuk a szervezetünket abban, amit éppen szeretne: a tisztulásban. Ha reggelivel indítunk, akkor ezt a folyamatot megszakítjuk, az emésztés újra indul és rengeteg salakanyag marad vissza a szervezetünkben félig megemésztett állapotban. Ez nem az igazi, ha épp arra törekszünk, hogy kicsit megszabaduljunk a Karácsonykor felszedett plusz öt kilótól.

A mi kérdésünk az, hogy mit tehetünk már most, januárban és februárban, hogy márciusban ugyanolyan frissek és üdék legyünk, mint a gyermekek, akik valami fura okból még nem ismerik a tavaszi fáradtságot. Mindaddig, amíg rá nem szoktatjuk őket a rendszeres gyorséttermi étkezésre, és a napi 10 órás számítógép használatra. Mert nekünk így egyszerűbb.

Tegyük fel, hogy egy tízemeletes ház hatodik emeletén élünk, és a közeli hivatal irodájának gerincsérvet megszégyenítő székében töltünk napi 8-10 órát, elégedetlen és agresszív ügyfelekkel megáldva, hogy gyakorolhassuk a türelmet és a béketűrést, ám ez minden határon túlmenően lemészárolja a vitaminkészletünket és az immunrendszerünket.

Mit tehetünk ebben a helyzetben (is) saját érdekünkben?

Először nézzük az étkezést és kezdjük az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb táplálékkal.

Az ilyenkor olcsónak számító sütőtök kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor, C-vitamin, karotin, biotin, niacin, pantoténsav, A, B1, B2, B6 vitaminok és folsav tartalmának köszönhetően egészségmegőrző, gyógyító hatással bír.

Használhatjuk gyulladások, megfázás, tüdőgyulladás ellen. De enyhíti az allergiás köhögést, tüsszögést, csökkenti az asztmatikus rohamokat.

A sütőtök az a zöldség, amit egyedül az Antarktiszon nem termelnek meg, minden más világtájon igen. Miért, mert elképesztően sokoldalúan segíti az emberi szervezetet. A már leírtakon kívül, szépíti a bőrt, segít a pattanások ellen, hashajtó, béltisztító, májvédő, védi a szívet, és most jön a slusszpoén: ráadásul elképesztően finom.

Legtöbben kizárólag sütve ismerik, ami egyébként valóban a legegészségesebb felhasználási módja. De ezen kívül számos módon elkészíthető.

Kedvencem a sütőtökleves, tejszínnel csilivel. Kifejezetten téli, melegítő étel és rendkívül egyszerű az elkészítése. Feldaraboljuk a meghámozott tököt és magja nélkül feltesszük főni sóval vegetával, zöldborssal, két fej egész hagymával és négy gerezd fokhagymával és egy kevés csilivel (ízlés szerint.) Teszünk hozzá két krumplit feldarabolva. Megfőzzük, úgy hogy a krumpli szétnyomható legyen. Addigra a tök már biztos hogy puha, és az egészet elturmixoljuk, majd tejszínnel (ez lehet növényi tejszín is) felöntjük. Fenséges. Pirítsunk hozzá kenyérkockát vagy tökmagot és szórjuk tálaláskor a levesbe.

Érdemes több helyet is kipróbálni vásárlásnál, mert a tök hol nagyon finom, hol kifejezetten ízetlen. Ettől ne rémüljünk meg, a következő helyen már biztosan finomabb lesz. Próbáljunk ki minél többféle tököt. A kanadai tököt és a magyar sütőtököt hámozni kell, de például a hokaidónak a héja is megfő és sokkal finomabb az íze, ha benne hagyjuk.

Érdemes a kiszedett magokat külön megfőzni, mert nagyon finom, és a levét leszűrve hozzáönthetjük a leveshez a végén. A magok íze gazdagabbá teszi az ételek ízét.

A levesünket számtalan módon variálhatjuk. csak a fantáziánk szab határt a lehetőségeknek. Készíthetjük pirított hagymával, gyömbérrel, leveszöldségekkel dúsítva. De tehetünk bele krumpli helyett édesburgonyát, és a tetejére szórhatunk vajban pirított mandulát. ha a tök nem elég édes, nyugodtan tegyünk a levesbe egy kanál nádcukrot.

Folytatás következik, addig is a weboldalon több hasonló tanács olvasható.

Szerző: Malomsoky Ildikó – www.triatlonedzo.hu

cs, 01/02/2020 - 01:46